مفهوم قدرت (تسهیلگر) مفهومی است که می‌تواند باعث سردرگمی شود. جان هرون از سه جایگزین حمایت می‌کند:

  • قدرت آموزشی - بر اساس اعتبار، شایستگی‌ها و مهارت‌های مربی/تسهیلگر. یک استاد با مدرک دکترا در تخصص خود که برای تسهیل در یک جلسه حضور پیدا می‌کند، از دانش و اعتبار خود، قدرت آموزشی را دریافت می‌کند.
  • قدرت سیاسی - شامل تمرین تصمیم‌گیری[۵] با توجه به اهداف، برنامه، روش‌ها، منابع و ارزیابی یادگیری. این امر به ویژه در بعد برنامه‌ریزی آشکار می‌شود.
  • قدرت کاریزماتیک - تأثیرگذاری از طریق حضور، سبک و رفتار. این امر به ویژه از طریق ابعاد احساسی و ارزش‌گذاری آشکار می‌شود.