آیا تا به حال پیش آمده که وسط یک جلسه ببینید موضوع اصلی فراموش شده و همه مشغول بحث دیگری هستند؟

◼️ آیا تا به حال این را تجربه کرده‌اید که یک جلسه روزمرهٔ سازمانی – که قرار بود به تصمیم‌های عملیاتی اختصاص داشته باشد – به دادگاهی برای محاکمهٔ یکی از حاضرین تبدیل شود؟

◼️ آیا تا به حال پیش آمده که در یک جلسه تنش آن‌قدر بالا بگیرد که حس کنید هیچ فرد بی‌طرفی دور این میز نیست و لازم است کسی از بیرون بیاید و بحث و جدل را جمع کند؟

◼️ آیا تا به حال در جلسه‌ای بوده‌اید که مدیرعامل یا یکی از مدیران ارشد به جای این‌که شنونده باشند، میکروفن را به دست بگیرند و مدام از خود و دستاوردهایشان بگویند و جلسه، بی‌ آن‌که دستاوردی داشته باشد، به پایان برسد؟

◼️ آیا تا به حال جلسه‌ای را تجربه کرده‌اید که سهم حضور شرکت‌کنندگان در آن منصفانه نباشد؟ یک نفر بیشترین وقت و بیشترین دستاوردها را کسب کند و به فردی دیگر چیزی بیش از صندلی و چای و میوه نرسد؟

◼️ آیا تا به حال در جلسه‌ای بوده‌اید که تقریباً همه موضوعی مشخص در ذهن داشته باشند و بدانند که چه می‌‌خواهند بگویند، اما در نهایت هیچ‌کس جرئت نکند از آن موضوع حرف بزند؟

◼️ آیا تا به حال در جلسه‌ای دو یا سه ساعته شرکت کرده‌اید که در نهایت با خود بگویید ده دقیقه هم برای این جلسه کافی بود؟

تسهیلگر (facilitator) کسی است که می‌تواند مانع بروز این مشکلات شود یا اگر مشکلات به وجود آمدند، می‌تواند به حل آن‌ها کمک کند. مهارت تسهیلگری یکی از زیرمجموعه‌های مهارت مدیریت جلسه است و کسی که می‌خواهد در مدیریت جلسه حرفه ای باشد، لازم است این نقش را به خوبی بشناسد و بر آن مسلط باشد.

تعریف تسهیلگر